mari ikuti blog ini....

Wednesday, January 20, 2010

CHM...Bandung....

CHM kembali lagi.... alhamdulillah saya selamat menjejakkan kaki ke bumi Malaysia tercinta. CHM kali ini adalah percutian ke Bandung, Indonesia (cuti ke?). pada awalnye, cadangan asal hanye saya, kak long n kak ila je yg akan ke sana utk membeli brg butik. tp akhirnye satu fmly kak long ikut sama dan of course la mak pun ikut kan. maka jadi lah percutian ke bandung. mari kita bermula....

16 january 2010
flight kami jam 0940, maka jam 0700 kami dh kuar rumah. sampai di lcct uruskan cek-in beg dan segala nye, kemudian breakfast di mcD. perjalanan lebih kurang 2 jam dan smp di lapangan terbang husein sastranegara, bandung pada jam 1100. turun je kapal dah terasa cuaca sejuk sbb bandung ni pun mmg begitu iklim nye kan. sejukkkkk....
di luar airport jumpa pak yosep pemandu pelancong kami. dan destinasi pertama adalah mengisi perut!!!! dalam perjalanan tuh dpt la melihat kota bandung, even sabtu tapi diorg adalh hr persekolahan, melihat telatah anak2 pulang sekolah, macet dan peniaga2 tepi jalan.utk lunch kami makan di restaurant makanan padang. nasi padang dh biase makan, so tak de yg special sgt nk cite. after lunch check-in hotel dan bermula tugas utk mencari barang2 butik. destinasi kami adalah ke Pasar Baru. tmpt ni lbh kurg macam pasar kepayang di ganu dan pasar khadijah di klntan. pasar ni bertingkat2 dan di setiap lantai menjual pelbagai produk, dari kain ela, batik, permainan kanak2, beg tangan dan pelbagai lagi. kami naik ke lantai 2 sbb kat sini adalah floor utk kain2. seyes kpd kaum wanita akan gile melihat pelbagai jenis kain yg cantik2 dan apabila di tanye harga pasti kaum wanita akan meroyan sbb murah. bezanye dgn kain di malaysia hampir setengah harga. kalu beli byk2 dapat lagi murah la kan. berjalan2 dari kedai ke kedai memilh kain lace. pasar baru beroperasi sampai jam 1700 je, so mmg la tak leh nk dok lama kat situ. tp ttp dapat 13 pasang kain lace. harga??? mmg berbaloi.
lps tuh kak long nk ke Rogers. Rogers ni adalah sebuah salon, so saya pun plan nk gunting rambut. sampai je rogers saya sgt kagum. sebuah banglo besar dua tingkat di jadikan salon. dari luar tmpatnye exlusive dan ble masuk mmg best tempatnye. saya sgt teruja nk gunting rambut (jerrrr). melihat pelanggan lain saya kire tmpt ni ala2 high class nye tempat, layanan yg diberikan pun nmpk bagus. kak long masuk dan menegur slh seorg stylist (wahh, dh kenal rupenye). tp sgt sedeh sbb petang tuh full dan nk tutup. tak sempat utk memanja kan diri. kat situ ala2 salon n spa. dari rambut smp hujung kaki. nk ape sahaja, sume boleh. huhuhu.. sedeh tak dpt menikmati Rogers. just buat appointment utk esok, tp tak sure boleh dtg ke takk sbb sok dh ade prog lain ... =(
malam tuh dinner makanan sunda. makanan di indonesia lebih kurg selera kita. tak de la masalah sgt. yg pntg makan nasi. (perut melayu sgt). utk dinner kami makan gurame. saya pun tak tahu ikan ape kah itu. die just goreng2 je dan sedap!!!! restaurnt itu terletak di kawasan dago, tempt nk shopping...hahahah..cant wait for tomorrow. habis makan blk hotel dan menyimpan tenaga utk esok....

17 January 2010
bgn awal pagi, suasana lain...lbh kurg kam 0400 dh dgr azan subuh. pelik.. tp tetap tarik selimut. hahahaha... jam 0700 bgn, siap2 dan turun breakfast. perjalanan hari ini adalah shopping!!!!!
di mulakan dgn Pasar Baru sekali lg. semlm cari brg butik, hari ni utk personal plak. g ngan mak skali kan. mak beli kain yg pelbagai. smpt gak cari kain baju melayu. huhuhu.. tak la berhabis sgt sbb ade lg destinasi lps ni. lunch nasi timbel di food court Pasar Baru. lazat!!!!
lps tuh terus gerak ke Dago. Dago ni nama jln, ni mmg tmpt shopping. tp konsep shopiing die bkn la mcm pasar raya. di sepnjg jln tuh byk ala2 rumah2 banglo yg dijadikan premis perniagaab mereka. pelbagai jenis pakaian dari pelbagai jenama. mcm2 pilihan. huhuhu.. sgt seronok. saya g Rumah Mode. kat dlm ni mmg sesak org. pilih je la nk baju, seluar, mcm2 ada. Donatello pula adalh tmpt kasut dan beg... tak beli pun.. kat Dago ni kire berhabis jugak la...sepanjang Dago tuh byk sgt kedai..masuk je la mane kedai yg kite nak.
tak habis di Dago ke jln Riau plak.. sm je konsepnye.. shopping!!!!!!di sebabkan ekonomi tidak mengizinkan dan saya pun mcm sgt susah membuat pilihan maka tak la byk sgt baju yg di beli... lite2 jah!!!
smp petang kami bershopping. mlm tuh dinner di the Stone. jauh skit dari bandar dan die di panggil Dago ats.. ats bukit tempat nye.. sgt chantique!!! view menarik, makanan pun boleh masuk... dah la sejuk ats tuh.. yummyy!!!!!
selesai makan balik bilik dan zzzZZZzzz

18 January 2010
hari ni plan nye mmg tak shopping dh.. masa tuh berjalan.. kami ke Tangkupan Perahu. tempat ni merupaka bekas gunung berapi yang dh tak aktif. ade lagenda di sblk nama nye juga. ape yg saya tahu ceritenye die sgt marah dan menebalikkan perahu sbb tuh Tangkupan ( telangkup )..kalu dari jauh mmg ade nmpk bentuk perahu yg terbalik..caya sajorrkkk!!! menurut lagenda (cerita versi saya ye)....si suami kene sumpah dgn guru lalu menjadi anjing (tak tahu nape)...suatu hari si anak memburu dan mendapat daging anjing (bapanye)... hati anjing tersebut di makan oleh si ibu.. bile ibu dapat tahu die sgt marah pada anak dan halau anak dari rumah.. sejak itu ibu hanya makan daun je dan tak makan daging..gitewww..vege katanye... (mmg ade daun yg mnjd signiture di sana..i lupe nk makan skit)....di sbbkan asik makan tumbuh2an, maka si ibu ini sgt awet muda dan tidak tua... sehingga suatu hari si anak melihat si ibu yg sgt chantique dan jatuh hati pada si ibu..siap nk kawen dgn si ibu..sumbang mahram u olssss.... si ibu sah2 la tak nak kan..(sbb si ibu tau k*nek anak di kecik kot)..hahahha...istifar...jd si anak sgt marah lalu menendang perahu sehingga terbalik..gitu la lbh kurg cite nye... tp saya sndr tak pasti watak2 berkenaan adalah manusia atau ape.. saya hanye mndgr lite2 je..
kami naik sehingga ke puncak.. sehingga boleh lihat kesan2 lava dan kawah gunung berapi itu... vongga..cuaca sgt sejuk..angin kuat..u ollss ngok la gmbr dlm FB je k..mls nk upload...satu pengalaman yg tidak mungkin saya lupakan... melihat keindahan alam ciptaan Maha Kuasa...subhanallah...

dh abis snap2 kat ats, kami trn.. lunch di joglo kita.. ni pun makanan sunda rsnye..makan nasi liwat..hahaha...bahaya u olss bunyi nye....sejarah nye nasi liwat ni adalah mknan org2 susah.. ala2 nasi goreng rasenye.. nasi yg di masak dgn pelbagai campuran....gitewwww... sodappp!!!!
selesai makan, turun semula dan balik bilik utk kemas2 nk blk... tp saya dan kak ila singgah gak ke Pasar Baru utk beli bbrape brg yg tak ade. sbb nk cpt, mmg tak pilih2..nmpk amik je terus...
terus pulang ke hotel, kemas2 dan check out..terus ke airport...flight jam 0500 dan smp lcct lbh kurg jam 0800 waktu malaysia...alhamdulillah...

tamat ceite bandung. pertamanye terime kasih pada MAK sbb spedo... Kak long sbb sponsor gak skit n bg peluang g bandung dan semua pihak yg terlibat...bandung sebuah bandr yg agak menarik. bersih berbnding 2 buah bndr Indonesia yg pernah saya lawati sebelum ni. cuaca dingin. tak terasa letih bila berjalan. makanan pun senang nk cari. barangan murah dan tempat membeli-belah agak selesa. mungkin bandung adalah bandar yg boleh saya kunjungi kali ke-2. layanan hotel stakat yg saya rasa memuaskan. tak tahu la org lain kan. suasana persekitaran juga lebih baik.. kurang peminta sedekah yg meraih duit atau juga mereka yg menjual brg kraftgn sbg punca mata pencarian. aspek kemudahan semua ade. mcD ade, j Co..kartika sari pun ade..kirenye jika tak biasa dgn mknan tempatan pergi saje ke fast food...penduduknye, no komen sbb kurg berinteraksi dgn masyrkt..